יזמות עסקית: שמירה על הקניין הרוחני

פטנט , סימן רשום, מדגם, זכויות יוצרים וזכויות מטפחים, כולם נכללים בתחום הקניין הרוחני שהוא אחד הנכסים החשובים ביותר שיש לכל עסק. מדוע חשוב להגן עליו וכיצד עושים זאת? פרק חמישי במדריך ליזם המתחיל

פורסם לראשונה ע"י עו"ד ערן כהן ציון ב-YNET: קישור לכתבה

בפרקים הקודמים, עמדנו על חשיבותה של התוכנית העסקית ובדיקת ההיתכנות העסקית של המיזם החדש. סקרנו אפשרויות שונות למבנה התאגידי הראוי, בחנו את המורכבויות והרגישויות בבואנו להתקשר עם השותפים העתידיים למיזם והצגנו אפשרויות שונות למימון ראשוני של המיזם. הפעם, בפרק החמישי של הסדרה, נעמוד על החשיבות הגדולה שיש לייחס להגנה על קניינו הרוחני של העסק, ונפרט כיצד יש לעשות זאת.

מהו קניין רוחני בעסק?

המציאות מלמדת שבמקרים רבים הקניין הרוחני הוא אחד הנכסים החשובים והיקרים ביותר שיש לכל עסק. העדר ההגנה על מרכיביו השונים של הקניין הרוחני העסקי שלכם, עלול להוביל לפגיעה מהותית בו.

יש דוגמאות לא מעטות, בארץ ובעולם, על עסקים שנגעו בהצלחה ומייד אחר כך סבלו פגיעה קשה של העתקות וגזל של נכסי הקניין הרוחני שלהם, בין היתר, בדרך של בריחת לקוחות, הפחתה במוניטין, אגרסיביות יתר מצד מתחרים והתדיינויות משפטיות מיותרות – ועד כדי אובדן טוטאלי של חיי העסק.

את הפגיעה הזו ניתן היה למנוע בהתנהלות מקדימה נכונה, אולם בכל זאת, מהבִּיטי על עסקים רבים בישראל ובעיקר עסקים קטנים ובינוניים, נראה כי חלק גדול מהם עדיין לא הפנים בצורה ראויה את חשיבות ההגנה על הקניין הרוחני של פעילותם.

לעיתים, נובע העדר ההגנה מחוסר ידע, ולעיתים מהערכה נמוכה מדי שמייחסים בעלי העסק לנכסיו הבלתי-מוחשיים.

"הקניין הרוחני", הוא למעשה שם כולל לקבוצת הנכסים הבלתי מוחשיים, שפותחו או נוצרו בעסק. אין מדובר רק ב"פטנט", אלא גם שמות מסחר, מדגמים, זכויות יוצרים, כינוייי מקור, זכויות מטפחים – ואפילו סודותיו המסחריים של העסק. כל אלה הם נכסים מרכזיים ועיקריים בעסקים רבים, עד כדי כך שלפעמים כל הצלחת העסק ושגשוגו תנבע כמעט בלעדית מהפטנט שבבעלותו (למשל, כשמדובר במוצר טכנולוגי או תעשייתי), הסוד המסחרי שרק הוא מחזיק בו (למשל, מתכון סודי של מזון), או זכויות היוצרים שברשותו (למשל, שורות הקוד של תוכנת מחשב).

לקניין הרוחני היבטים נוספים שאינם בהכרח עיסקיים, אולם באופן טבעי, ומאחר שסדרה זו עוסקת ביזמות עיסקית, נדבר כאן על ההיבט העיסקי בלבד הנובע ממנו.

למה כל כך חשוב לעסק להגן על קניינו הרוחני?

הסיבה העיקרית היא ההנחה שהעסק עמל רבות, והשקיע כספים רבים בפיתוח של אותו נכס ייחודי – אם על-ידי שנים רבות של עבודה קשה ואם על-ידי רכישת הנכס מאחר. מאחר שכך, רק חקיקה מסודרת שתמנע מכל אחד אחר לעשות שימוש חופשי באותו נכס, תאפשר לבעליו ליהנות ממנו ולהשיא ממנו רווחים.

ולמה אכפת לנו כל כך שגוף עסקי, פרטי, יצליח להרוויח מהפיתוח שלו? משום שרק כך נוכל לתמרץ את אותם גופים להמשיך ולפתח מוצרים חדשים ומקוריים, ולקיים כאן חברה שיש בה קידמה טכנולוגית, תעשייתית ומסחרית.

תארו לעצמם שחברות התרופות לא היו מקבלות את הזכות הבלעדית למכור תרופות שפיתחו בעצמן – איזו סיבה היתה להן להמשיך ולפתח תרופות חדשות למחלות? בהיבט אחר, תארו לכם שכל אחד יכול היה לייצר משקה חום ומוגז ולקרוא לו "קוקה קולה" באותיות לבנות על תווית אדומה – איך היינו יכולים להבחין מהו המשקה האמיתי, ואיך יכולה היתה החברה המקורית להגן על עצמה מ"טרמפיסטים" שהיו מוכרים מוצרים משלהם על גב המוניטין שיצרה לעצמה במשך השנים?

אז תאמרו עתה בוודאי "אוקיי, אלו הן צרות של גדולים, העסק שלי עדיין רחוק משם" – אולם ההפך הוא הנכון: דווקא כשהעסק כבר גדול ומוכר, המוניטין שצבר במשך השנים יכול במקרים רבים להגן על קניינו הרוחני, גם מבלי שעשה זאת בהליכים המקובלים.

לעומת זאת, עסקים קטנים ובינוניים, אשר עדיין לא צברו מוניטין בהיקף מספיק, עלולים למצוא עצמם "ננגסים" על-ידי עסקים מתחרים באמצעים פשוטים של העתקה של קניינם הרוחני אשר צברו בעמל רב.

אז אחרי שהבנו מה זה קניין רוחני של עסק ולמה חשוב כל כך להגן עליו, בואו נפרט מעט יותר על הסוגים המרכזיים של נכסי הקניין הרוחני ועל דרכי ההגנה עליהם.

שמות וסימני מסחר – להגן על הפָּנים של העסק שלכם

השם המסחרי והלוגו המסחרי שבחרתם לעסק שלכם, מהווים למעשה סימן ההיכר הבולט ביותר שלו, ולמעשה הם הפנים שלו. אנחנו מזהים עסקים מסויימים לפי צורת הלוגו שלהם ולפעמים אפילו משילוב הצבעים המובילים שלהם. ובכל זאת, עסקים רבים לא מגנים כראוי על שם או על סימן המסחר שלהם, והופכים את ליבת הפעילות שלהם לטרף קל למעתיקים ול"טרמפיסטים עיסקיים" אחרים.

במילים אחרות, אם לא דאגתם לרשום את שם המותג שלכם כ"סימן מסחר" (או "סימן שירות"), קיים סיכון לא מבוטל שכאשר אותו מותג יתחיל להצליח ולהיות מוכר, יצוצו רבים שיבקשו לנצל את אותה הצלחה לעצמם ולעתיק את שם המותג (גם אם לא בצורה זהה אלא בדרך דומה מאוד המזכירה את המקור שלכם).

כך ינותבו לקוחות רבים אל המותג המועתק מתוך מחשבה מוטעית שזהו המקור, והכנסות העסק שלכם יסבלו מפגיעה ישירה. להבדיל ממותג מסחרי גדול, ותיק ומוכר, העובדה שהמותג שלכם חדש יחסית תקשה עליכם מאוד להגן עליו לאחר ההעתקה, לעומת המקרה בו הסדרתם כראוי את רישום המותג במרשם סימני המסחר הרשמי.

סימן המסחר יירשם על-פי סיווג המוצר או השירות שבהקשרו הוא קיים, ועליו לאפשר הבחנה בין הטובין של בעל הסימן, לבין הטובין של אחרים.

כלומר, אם לדוגמה רשמתם את המותג שלכם בסיווג של מכשירי חשמל, לא תהיה מניעה למישהו אחר לרשום סימן דומה בסיווג של כלי נגינה. ניתן, כמובן, לרשום את הסימן במספר סיווגים שונים, בהנחה שאכן ייעשה בו שימוש בסיגווים אלה.

תוקף ההנה הניתנת לבעל הסימן הרשום היא 10 שנים מיום הגשת הבקשה, עם אפשרות חידוש של 14 שנים בכל פעם.

פטנט – לעסקים טכנולוגיים ותעשיתיים

כאמור, הפטנט הוא הנכס המזוהה ביותר עם הקניין הרוחני. על-פי רוב, בעליו של מוצר חדש אשר עומד בקריטריונים של רישום פטנט לא יפספס את ההזדמנות וימהר לרשום את החדשנות שיצר כפטנט. הסיבה היא ההבנה שלפטנט יש ערך מסחרי רב – אפשר לסחור בו, אפשר לתת לאחרים רישיון לעשות בו שימוש ואפשר להפיק ממנו רווחים.

רישום הפטנט מעניק לבעליו את הזכות למנוע מכל אדם זולתו, במשך 20 שנה, מלנצל בלי רשותו את ההמצאה שניתן עליה הפטנט.

על-מנת שניתן יהיה לרשום פטנט על המצאתכם יהיה עליכם להראות שהיא חדשה – כלומר לא התפרסמה עד כה בפומבי, מועילה – כלומר יש בה שימוש אמיתי כמתיימר ממנה, ניתנת לשימוש תעשייתי – בניגוד, למשל, לשימושים אומנותיים בלבד ויש בה התקדמות המצאתית – דהיינו כזו שאינה נראית כענין המובן מאליו לבעל-מקצוע ממוצע בתחום.

לניסוח בקשת הפטנט יש חשיבות אדירה באשר לכח העתידי שלו להגן על המוצר. ככל שבקשת הפטנט תנוסח בצורה רחבה יותר, ותכלול מרכיבים רבים יותר, יהיה קשה יותר להעתיק. לכן, לצורך רישום הפטנט יש להעזר בעורכי-פטנטים אשר יבדקו עבורכם האם קיים פטנט כזה בעולם ומהי הדרך הנכונה ביותר לרשום אותו.

מדגמים – לעסקים בתחום העיצוב

ה"מדגם" הוא נכס קנייני המתייחס לצורה, לעיצוב, לקווי הדמות או לקישוט של המוצר הנמכר. מקובל לחשוב על מדגמים בעולם הטקסטיל (בגדים, תיקים), אולם המדגם מגן גם על כל מוצר או מכשיר אחר שיש ייחודיות בעיצובו, כמו צעצועים, תכשיטים, ריהוט ועוד.

אם יצרתם מוצר כזה, ועיצובו חדש ומקורי, אתם יכולים להגיש בקשה לרשום את המדגם בפנקס המדגמים. במידה שתאושר בקשתכם, יקבל האלמנט העיצובי שיצרתם הגנה באשר לכל סוגי המוצרים שבחרתם להכליל בבקשת הרישום.

ההגנה תעניק לבעל המדגם את הזכות למנוע מאחר לעשות כל שימוש מסחרי במדגם, או בחיקוי בולט שלו, ללא הסכמתו ואישורו. תקופת ההגנה הינה חמש שנים מיום הגשת הבקשה, עם אפשרות הארכה עד ל-10 שנים נוספות.

זכויות יוצרים – לא רק שירים ומנגינות

זכויות יוצרים מתקשרות לרובנו כהגנה על זכויותיהם של אומנים – משוררים, סופרים, מלחינים ועוד – כנגד העתקה של היצירה שלהם. אולם גם מעבר לזכותם של האומנים להתפרנס מיצירותיהם ללא הפרעה, יש לזכויות היוצרים נגיעה עסקית רחבה מאוד.

כך, למשל, תוכנת מחשב שפותחה על-ידי בית תוכנה הינה יצירה המוגנת בזכויות יוצרים ותקנה למפתחיה את הזכות למנוע מאחרים לעשות בה שימוש ללא רישיון מוסדר. כך גם לגבי משרד אדריכלים המפיק שרטוט של מבנה ייחודי, עסק של הוראה המפתח מערכי שיעור, עסק היוצר סרטי קולנוע וטלוויזיה, עסק של עיצוב גרפי (לרבות עיצוב אינטרנטי), ועוד.

בניגוד לפטנטים או לשמות מסחר, אין מאגר רשמי של המדינה הרושם את זכויות היוצרים. לשם כך, על בעל הזכויות להגן על עצמו בדרכים אחרות כגון תיעוד נקודת הזמן בה סיימתם ליצור את היצירה (אצל עו"ד או אצל חברות פרטיות שמספקות שירותים כאלה), הוספת האזהרה שאין להעתיק, לפרסם ולסחור ביצירה ללא רשות בעליה, ניסוח הוראה מפורשת בהסכם מכירת המוצר הקובעת למי שייכות זכויות היוצרים במוצר לאחר מסירתו. כמו כן, ועל אף שהגנת זכות היוצרים תתקיים גם בלעדיו, מומלץ להוסיף על המוצר את הסימן ©.

זכויות מטפחים – "הורה כרוב והורה תרד"

זכויות אלה מתייחסות לעסקים הפועלים בענף החקלאות. הזכויות מגנות על מפתחים של זנים חדשים של צמחים. זן חדש ייחשב כזה השונה באופן ברור מכל זן אחר שהיה ידוע בעת שהוגשה הבקשה לרישום זכות מטפחים בו.

הזן גם צריך להיות אחיד במידה מספקת בתכונות היסוד שלו, בעל תכונות יסוד יציבות, ואשר תיאורו ותכונותיו נשמרים אף לאחר ריבוי חוזר.

משנרשם הזן, זכאי בעליו למנוע מכל אדם אחר מלנצל ללא רשותו את הזן שלגביו נרשמה הזכות. תקופת ההגנה היא 20 או 25 שנים, תלוי בסוג הזן שפותח.

סודות מסחריים – אין הגנה למי שלא שומר את המידע

גם סוד מסחרי הוא חלק מהקניין הרוחני של העסק שלכם. הסודות המסחריים של העסק שלכם הם למעשה ריכוז המידע העסקי, בעל ערך כלכלי ויתרון מסחרי משמעותיים, אשר אינו חלק מנחלת הכלל ואינו ניתן לגילוי באופן חוקי בקלות. 

כאן חשוב מאוד לדעת שאם לא הפעלתם אמצעים סבירים להגנה על הסוד המסחרי – למשל קוד כניסה למחשב, כספת למסמכים חשובים או החתמה על הסכם סודיות עם מי שמסרתם לו את המידע – הרי שאתם עלולים להיחזות כמי שויתרו על סודיות המידע, ולכן לא תקבלו הגנה על קיומו. 

אם יש לעסק שלכם סודות מסחריים ומישהו גזל אותם ללא רשותכם, הוא עלול למצוא עצמו חשוף לסנקציות הקבועות בחוק. 

העקרון המרכזי – הסדירו מראש את הקניין הרוחני של העסק

אם יש עקרון מרכזי אחד שכדאי שתקחו מכל הכתוב כאן, הוא בוודאי יהיה ההמלצה שלא להזניח את הקניין הרוחני של העסק שלכם, ולהגן עליו מוקדם ככל הניתן. במילים אחרות, אל תמצאו עצמכם רודפים אחרי הקניין הרוחני של העסק רק לאחר שגיליתם שמישהו מנסה להעתיק מכם את השם הייחודי שבחרתם לעסק שלכם, את הלוגו שלו, או פרטים ייחודיים של מוצרי העסק. 

הסדירו מראש את אבטחת השמירה וההגנה על הקניין הרוחני, ומומלץ גם לקבל יעוץ משפטי פרטני באשר לדרכים הנכונות לעשות כן. 

אם מצאתם זיוף או העתקה של היצירה, תעדו אותה ככל האפשר ובידקו אפשרויות לתבוע בבית המשפט את זכויותיכם. חשוב לפעול מיידית, משום ששיהוי מיותר עלול לפעול לרעתכם. 

בפרק הבא: העסק קולט עובדים – כללים למעסיק המתחיל.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *